Hanged ja punaroheline pallike

Kui väljas tormab marutuul, siis mis sul paremat ikka teha on, kui sellest kirjutada? Isa sõnul tuli viimati nii palju lund korraga maha kümme aastat tagasi. Ei oma selline faktiteadmine minu jaoks kahjuks suurt kaalu, tähtis on, et tali oleks ikka valge, linnud söönud ja ahi soe.

Eks see eilne alanudki kohe tormiga pihta. Hommikupoole oli veel vaikne, kuid kes vähegi maal elanud on, teavad hästi, mida tähendab õigel ajal toomata jäänud ahjupuud või varumata vee koukimine kinnikülmunud kaevust. Selle kogemuse võrra targem, olen ma nagu orav, kes teadlikult varusid korjab. Mormoonidel on selle kohta terve raamat – paks teos sellest, kui palju peaks ühes kodus varusid olema. Olgem ausad – see on segane! Kuid siis hakkasin ma mõtlema sellele, mille keskel ma ise üles olen kasvanud ning kokkuvõttes ei olegi see nii segane. Ainult me teeme seda poolalateadlikult, teadmisega, et ees on raske talv ning mõni nädal sügis-talvisest perioodist võib taas mööda minna nii, et kodunt välja ei saa. Mul pole vaja kontrollida, kas mul on vaja viimasel hetkel poest juurikaid või pudrumaterjali, magusat (kompotid ja moosid on kogu aeg all võtta), mahla morsi jaoks või maitseaineid, et mannetu ühekülgsus toidulaual ei tapaks. Mul on need olemas. Samuti teadmised, kuidas liha kauem tarbitavana hoida või piima hapuks ajada. Olemas on ka petrooliumilambid, küünlad, tikud, tagavara gaasipliit, ahjupuud…  Nemad ilmselt peavad näpuga järge ajama.

Aga siis läks lahti! Tuult päeval väga polnudki, küll aga oli lumesadu, mis halvas raskematel hetkedel telekapildigi. Polnud viga, sest tegevust jätkus küllaga. Keerasin söögi kokku, mida jätkus vajadusel 2 päevaks soendamiseks, tühjendasin kõik prügikogumiskohad (sest on uskumatu kui kergemeelselt see lihtsalt ära unustatakse – süüa tuuakse jah, aga pärast elatakse roka sees), ahjud kütte + lisapuud… Kui ma lõpetasin, oli kell ühe paiku ja siis tuli meelde, et lumetont on ju veel õues!

Madli, kes oli päev otsa arust ära – lumemäed tulid tagasi!- keeldus tuppa tulemast. Ja kui sa saidki ta tuppa, istus kogu aeg vastu ust. Polnud siis midagi teha. Haarasin ta katkisema pall ja läksime õue seda loopima. Mütaki pall lumme ja tema kahlates järgi. Kuni üks hetk põrutas ta pallist mööda ja enam üles ei leidnud. Kui raske on üht eredavärvilist pallu lume seest üles leida? Te ei usuks, aga täiesti võimatu. Isegi kui sul on nina.
Sellele järgnes siis üks roigas, siis teine roigas, siis seisin lihtsalt niisama kuni ta mu ümber tuuliseid kaheksaid tegi. Siis tuli ta minuga tuppa ning magas mu uue salli sisse krutituna minu kõrval (sest ükski endast lugupidav koer ei lepiks ju vähemaga). Sain vist isegi filmi vaadata. Siis oli vaikus läbi ja lumemütakas läks välja tagasi. Õhtul lisandus sellele veel kahetunnine lumekoristusmaraton, kus ma etendasin vist rohkem koera mängukanni rolli, ning kui me siis kõige tipuks sauna soojaks kütsime, olid tal lõuad laiali ja vähem kui pool tundi hiljem magas nagu mauk aknalaua peal ning teiselpool klaasi käis tuisk edasi. Nagu muinasjutus. Pontsu, kelle külmast värisev kuju seekord kõike akna pealt jälgis, istus pärast minust kauemgi saunalaval ning nautis sooja. Mina ka.

Jõululõhnad on kohal! Venna tellis kusagilt 10 kilo mandariine. 1o KILO! Millest me ühele samal õhtupoolikul otsa peale tegime. Need olid lihtsalt nii head, mahedad ja mõnusad. Paar päeva varem tegin ma aga piparkooke. Tundub, et masu on tõesti käes, sest siirup, kardemon ja veel nii mõnigi täiesti endast lugupidav toiduaine on poodides täielikult läbi müüdud.  Mis siis teha, tegin ise…

Igatahes väga  lahe on.

2 Comments

Filed under Drama

2 responses to “Hanged ja punaroheline pallike

  1. tegid ise kardemoni? 🙂 siis vist tõesti häda käes 🙂

Leave a Reply

